A Gyermekvasút története

Bevezető

A Gyermekvasút története egészen 1947-ig nyúlik vissza. Ekkor döntöttek róla, hogy keskenynyomközű vasutat építenek a Budai-hegységben, melyet iskolás korú gyerekek bevonásával fognak üzemeltetni.

Az úttörővasúti korszak

Az építkezés 1948 áprilisában kezdődött. Még ez év nyarán átadták az első, mindössze három kilométeres szakaszt, amely Széchenyi-hegytől a mai Virágvölgy állomásig tartott. A rákövetkező évben a mai Szépjuhásznéig, 1950-ben egészen Hűvösvölgyig hosszabbították meg a vonalat. A hegyi terepen a vasútépítés sok nehézségbe ütközött. A tervezés és építés során felhasználták az akkor még kiterjedt keskenynyomközű vasúti hálózat létesítése és üzemeltetése során nyert tapasztalatokat.

Széchenyi-hegy állomás 1948-ban

Széchenyi-hegy állomás 1948-ban

Az intézmény nevét még a megnyitás előtt Úttörővasútra változtatták. Üzemeltetésével a Magyar Államvasutakat és a Magyar Úttörők Szövetségét bízták meg.

A kisvasútnak kettős célja volt. Egyrészt biztosítson eljutási lehetőséget a szintén akkor épülő csillebérci gyermektáborhoz, másrészt a kisvasút üzemeltetésébe bevont tíz-tizennégy éves gyerekekkel ismertesse és kedveltesse meg a vasúti közlekedést.

A Gyermekvasút a budai hegyekben kirándulók körében is hamar népszerűvé vált. A vasútvonal a környék főbb kirándulóhelyeinek közelében halad. Az állomások és megállóhelyek kellemes erdei séták kiindulópontjaként szolgál. Az 1950-es és 1960-as években évente átlagosan hétszázezren utaztak a vonatokon.

Személyvonat szerelvénye 1973-ban

Személyvonat szerelvénye 1973-ban

Az első néhány évtizedben a kisvasút viszonylag zavartalanul üzemelt és fejlődött. Az egyetlen nagyobb gondot a hegyi pályára alkalmas járművek beszerzése jelentette. Csak az 1970-es évek elején sikerült először egy valóban megfelelő állományt kialakítani.

Az 1980-as évek végére a pálya műszaki állapota jelentősen leromlott. Már-már a bezárással is számolni kellett, a MÁV azonban inkább a felújítás mellett döntött. A vasúti pályát 1989-1990-ben teljesen újjáépítették. Az utómunkák 1993-ban fejeződtek be.

A gyermekvasúti korszak

A rendszerváltozás évében az Úttörővasúton is jó néhány dolgot megváltoztattak. Az intézmény nevét Gyermekvasútra módosították. Az úttörőszövetség kivonult a gyermekközösség működtetéséből, a kisvasút teljes egészében a MÁV hatáskörébe került. Néhány állomás új, minden szempontból semleges megnevezést kapott. A kisvasutasok vörös nyakkendőjét világoskék színűre cserélték.

Gyermekvasutas jegyvizsgáló

Gyermekvasutas jegyvizsgáló

A Gyermekvasút mélypontjának az 1990-es évek eleje és közepe tekinthető. Népszerűsége látványosan megcsappant, az utasszám a korábbi harmadára-negyedére esett. A vonatközlekedést jelentősen megritkították. Finanszírozási problémák miatt egyik télen több hétre be is kellett zárni a kisvasutat.

A vasútüzem és a gyermekvasutasok közösségének irányítását 1995-ben ismét szétválasztották. Azóta a MÁV és a Gyermekvasutasokért Alapítvány szoros együttműködésben irányítja az intézményt.

1998-ban rég nem látott, nagyszabású rendezvénysorozattal ünnepeltük a Gyermekvasút megnyitásának 50. évfordulóját. Már az előkészületek is újra a kisvasútra irányították a nagyközönség figyelmét. A Gyermekvasút népszerűsége az 1990-es évek végétől számottevően nőtt, ma ismét a főváros egyik közkedvelt látványossága. Gyermekvasutasnak is egyre többen jelentkeznek.

A hagyományos vonatokon kívül már gőzmozdonyos vontatású és nosztalgia motorvonat is közlekedik. A különböző szalonkocsikban legtöbbször születésnapi zsúrt tartanak. Korábban a Gördülő tanösvény, újabban az Erdőismereti foglalkozás című programunk keretében környezetismereti foglalkozást kínálunk a speciálisan kialakított laborkocsiban. Számos ünnephez – például gyermeknap, augusztus 20., Mikulás érkezése – kapcsolódóan saját programot szervezünk.

Gőzvontatású nosztalgiavonat Csillebérc állomáson

Gőzvontatású nosztalgiavonat Csillebérc állomáson

A Gyermekvasút alapvetően nem változott az eltelt néhány évtizedben. Továbbra is kirándulóvasút a budai parkerdőbe látogatók számára, ugyanakkor páratlan elfoglaltság az itt szolgálatot teljesítő gyerekeknek. Sőt újabban az elvesző kisvasutak iránt érdeklődők körében is egyre népszerűbb. A mozdonyon és a műszaki hátteret biztosító területeken felnőttek dolgoznak, a forgalom lebonyolításával és az utazóközönséggel kapcsolatban álló beosztásokban tíz-tizennégy éves gyermekvasutasok teljesítenek szolgálatot.

További olvasnivaló:

Hozzászólás nem lehetséges.