A kis-hárs-hegyi kilátó

A Gyermekvasút vonalától alig száz méterre, a Kis-Hárs-hegy tetején, 362 méteres tengerszint feletti magasságban, egy kisebb erdei tisztáson fából épült kilátó található.

A kis-hárs-hegyi kilátó

A kis-hárs-hegyi kilátó

A kis-hárs-hegyi kilátóból körpanoráma nyílik Buda északi részére, a budapesti Belvárosra, a Várhegy és a Citadella felé.

A kilátónak jellegzetes, egyedi alakja van. Vázát egy lebetonozott vascső alkotja, melyen harminc akácrönkből két egymásba fonódó csigalépcsőt alakítottak ki. A kilátó tetején kisebb terasz van.

A kilátót az 1970-es években létesítette az egykori Pilisi Állami Parkerdőgazdaság. Tervezője Makovecz Imre volt. A kilátót 2008-ban – az eredetivel szinte azonos tervek szerint – újjáépítették.

A kilátó mellett erdei pihenőhely van. Itt fából készült erdei padok, asztalka és tűzrakó hely található.

A kilátó a Gyermekvasút Hárs-hegy és Szépjuhászné állomásától egyaránt megközelíthető. A kilátó közelében halad el a nagy-hárs-hegyi körsétaút (kék kör jelzés), valamint a Szépjuhásznétől induló sárga sáv jelzés is.

Szépjuhászné állomásról a körsétaúton kelet felé kell elindulni. Az út követi és egy ponton keresztezi a Gyermekvasút vonalát. Jelentősebb emelkedőktől mentes eljutási lehetőséget biztosít.

Szépjuhászné állomástól a sárga sáv jelzésen is megközelíthető a kilátó. Az állomásról északi irányban kell elindulni. Az erdei út az állomás területén keresztezi a Gyermekvasút pályáját, majd érinti a Nagy-Hárs-hegy nyugati lejtőjén található régi kőfejtőt, a Kaán Károly-kilátót és a Bátori-barlangot is.

Hárs-hegy állomásról kiindulva a sárga sáv jelzésen kell haladni dél-keleti irányban. Az út rövid ideig követi a Gyermekvasút pályáját, majd keresztezi azt és eltávolodik tőle.

A nagy-hárs-hegyi körsétaút és a sárga sáv jelzések a Kis-Hárs-hegy és a Nagy-Hárs-hegy közötti nyeregben, a kilátó közvetlen közelében keresztezik egymást. Az útelágazásnál irányjelző tábla tájékoztat a kilátóhoz vezető erdei útról.

A Gyermekvasút megnyitásakor a Kis-hárs-hegy oldalában megállóhelyet létesítettek. A vasútvonal bizonyos szempontból előnytelen adottságai – elsősorban az igen kedvezőtlen lejtésviszonyok – miatt a megállóhelyet néhány hónapon belül meg kellett szüntetni.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.